Juadah wajib di bulan puasa

Monday, August 1, 2011

| | |
Saat berpuasa, nafsu makan membuak-buak
Bunyi lagu ala-ala dangdut kemain kuat didengari

Saat berpuasa, bazaar menjadi pilihan hati
Tunjuk itu dan ini untuk perut kesayangan membuncit

Saat berpuasa, rambang mata untuk memilih juadah berbuka untuk hari ini
dan Juadah yang wajib semestinya BUAH KURMA!

Anda kenal kurma ini?

Ya, semestinya cap yusuf taiyoob..Sungguh enak dimakan begitu sajaa *wink*
Bukan saja enak, malah berkhasiat dari juadah yang lain..Berbuka dahulu dengan kurma atau air baru rasa nikmatnya berpuasa..fuhhh



Khasiat buah kurma :
  • Buah Kurma dapat mencegah Penyakit Kronik Seperti Jantung & Kencing Manis , amalan memakan buah kurma setiap hari boleh mengurangkan risiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis 
  • Buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang kesihatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga tambahan.
  • Saidina Ali r.a. meriwayatkan “Barang siapa yang memakan 7 butir tamar (buah kurma) setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya”.
  • Kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.
  • Membentuk Sifat Penyabar, Bersopan Santun Dan Cerdas Pemikiran
  • Buah Kurma Makanan Yang Paling Sempurna.Maksud Sabda Rasulullah s.a.w. : “Rumah yang tiada kurma nescaya penghuninya kelaparan.”
  • Buah Kurma kaya dengan serat yang dapat mencegah dari mendapat barah usus.

Bukan setakat berbuka sahaja perlu ada kurma, ketika bersahur juga perlu untuk memberi tenaga kepada tubuh sehingga waktu berbuka..So, eloklah untuk diamalkan..Tapi, kadang-kadang manusia ni rambang mata sampai semua nak rasa..Masa tu tak nampak dah buah kurma..aishhh..

Korang suka makan buah kurma tak?Kurma jenis apa yang menjadi pilihan hati?Jom share-share sini *wink*




Salam ramadhan dan selamat beramal! :)



24 komen dari sweety:

Nabila Huda said...

mestila yusoff taiyooooooobbb..hihi

sodap sebab isi dia lembut.. kalau yang diaorang jual dalam tupperware putih tu(tah la cap apa) keras je.. x sodap..

myravea said...

Nabila Huda : waaa, same!sep2 sikit..huhu..

tulaa, kalau yg tu sbb da kering sgt kot..sbb tu xbrape nak umphhh..hehe

Dea said...

xde kurma td, xde sapa yg beli,..huhu

myravea said...

Dea : huuu..xpe esk masih ada :)

Nur Saina (AntooUngu) said...

kurma yg sedap..hehe sudah follow awk ^^

jemput singgah..http://antooungu.blogspot.com/

myravea said...

Nur Saina (AntooUngu) ; Thanks dear :)

Tholeha Mustapa said...

betul kurma memang buah yang menyihatkan, tp puasa kali ni tak sempat nak beli kurma lagi, jap lagi lar gi cari :D

Aida Omar said...

suka makan kurma sedap..

selamat berpuasa myravea

myravea said...

Tholeha Mustapa: cepat beli cepat!huhuu..

myravea said...

Aida Omar : selamat berpuasa aida :)

aRa ❤ aFiq™ said...

nmpk sdap plak kurma ni.. pdahal slalu nye ta sua mkn.. hehe

kaizen said...

sememangnyer WAJIB!!!

*kurma Nabi paling best... besar2...

latest entry WW : Korg Ade Cikgu macam ni?? & Urban : Camera Paling CANGGIH

myravea said...

aRa ❤ aFiq™ : memang sedapla ara..makan jgn xmakan..hehe

myravea said...

kaizen : wahh..kurma Nabi?hehe..thanks for sharing :)

kaizen said...

kurma Nabi mahal sekilo belas2 kalo x silap...

Q E Q E N said...

kurma kurma kurma .
berkhasiat wooo .
then,
diperkaya dengan serat-2.
nice entry btw yanggg.

^_^\\

myravea said...

kaizen : kalau yg sedap punye mesti mahal kan..grrr..huu

myravea said...

Q E Q E N : hehe..betul betul betul :) thanks for reading dear

PUTERI SALJU said...

puteri pun suka buah kurma... sedap... kadang-kadang sahur dengan buah kurma je... tu pun dah kenyang... :)

puteri amek banner myravea ye... singgah la bloglist banner puteri nanti... :)

myravea said...

PUTERI SALJU : betul tu, slain kenyang, sedap lak tu..hehee..thanks dear :)

Ezzad Edzral said...

hye..nak kenyit2 ni...
hehe
kan3,sedap kn makan kurma...
penuh khasiat .. huhu =P

KimiCnoL said...

yuta ;) terbaek kurma nie
perempuan,tudung,puasa??

myravea said...

haha..kenyit2 balik..betul betul sedap :)

myravea said...

KimiCnoL : terbaikk...hehe