Tujuh kebaikan menangis

Sunday, July 3, 2011

| | |
Kadang-kadang kita menangis kerana gembira tetapi selalunya kita menangis kerana berduka bukan? Berapa kerap korang menangis?Kerapkali, kadangkala atau jarang sekali?


Perempuan kerap menangis kerana punyai naluri yang lembut, usah sakitinya kerana bekas calarnya sangat dalam..Bagaimana pula dengan seorang lelaki?Kebanyakannya sukar untuk menangis kerana punyai ego yang tinggi?Betulkah?Tapi tak semua begitu, bergantung pada individu itu sendiri..


Tangisan itu kadangkala hadir bila kita tonton cerita yang menyentuh jiwa, hanya dengan mendengar lagu jiwang tatkala kita berada dalam situasi putus cinta dan ia cepat mengalir ketika mood kita down, berada dalam kesedihan..






1. Membantu penglihatan
Air mata dapat membantu penglihatan seseorang. Cecair yang keluar dari mata dapat mencegah pengeringan pada membran mata yang membuat penglihatan menjadi kabur.

2. Membunuh bakteria
Tak perlu titis ubat mata, cukuplah air mata yang berfungsi sebagai anti bakteria semulajadi. Di dalam air mata terkandung cecair yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteria-bakteria.

3. Meningkatkan mood
Seseorang yang menangis dapat mengurangkan tekanan dengan menangis, dengan itu mood seseorang akan datang kembali. Air mata yang dihasilkan melalui menangis kerana emosi mengandungi 24 % protein albumin yang berguna dalam menormalkan sistem metabolisme tubuh jika dibandingkan dengan air mata yang dihasilkan akibat gangguan mata.

4. Mengeluarkan racun
Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemui bahawa air mata yang keluar dari menangis kerana emosi adalah mengandungi racun. Keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia mengeluarkan racun dari dalam tubuh melalui mata.

5. Mengurangkan tekanan
Bagaimana menangis mengurangkan tekanan? Air mata mengeluarkan hormon stress yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin. Selain menurunkan tahap tekanan, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh tekanan seperti tekanan darah tinggi.

6. Mengenal erti sosial
Selain baik untuk kesihatan fizik, menangis juga membantu seseorang membangun sebuah komuniti dlm masyarakat. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya dengan kawan-kawannya atau seseorang, dan hal ini meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosialisasi.

7. Melegakan perasaan
Semua orang ingin merasa demikian. Walaupun anda diduga dengan berbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega. Setelah menangis, sistem limbik, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega. Keluarkanlah masalah di fikiranmu dan menangis, jangan dipendam lama-lama perasaan itu.



Kredit kepada http://ezany-kun.com/

21 komen dari sweety:

Amiirah-Cassan said...

hmm , tak salah menangis :) malah menyihatkan :) ye tak myra ? hehe

DAPAT APA DARI BLOGGING???

aRa ❤ aFiq™ said...

bwu pas nanges td.. ta nyesal la nanges lau cm2.. hehe

vampire's lovex said...

jom menangis sama2 keke

aRa ❤ aFiq™ said...

bwu pas nanges td.. ta nyesal la nanges lau cm2.. hehe

aRa ❤ aFiq™ said...

bwu pas nanges td.. ta nyesal la nanges lau cm2.. hehe

Nzyrahun said...

betul2 aku pun kuat nangis gak,nangis sorang2 haha

myravea said...

amiirah : betul tu!dapat kurangkan tekanan jugak!hehe

myravea said...

ara : hehe..asalkan lepas nangis kita rasa lega :)

myravea said...

vampire : jom cepat! :p

myravea said...

Nzyrahun : hee..nangis sorang2 best sket, nangis depan orang rase maluu >.<

cik mieza said...

kdg2 pmpuan ni mmg ske mngs, suke ke duke ke mmg ske mngs..hehe

syer said...

nk nangis bnyk2 la kalo cm2..huhuhu

Solihahazahar said...

fuyoo selame ni taktau pulak. eumm lepas ni nk pakse mate keluaq air mate lahh. haha

myravea said...

mieza : tau xpee..tp kalau bab duka lara, confirm mengalir xbhenti..hahaha

myravea said...

syer : haha..jangan begitu syer..huu

myravea said...

Solihahazahar : kahkahkah,,xpe, skang dah tau kan kan :)

HazHand said...

wahhahahaha,aah kan,,btol jugk!!!
btw sy sbagai lelaki suke yg mengurangkan stress ngn tekanan uh...
aah,sy ernah ngs... wuuu wuuuu :'(

btw,firstime komen... nice to meet u... n keep in touch.
salam blogger baru. Selamat komen kat sy lak..hohohoho :D

myravea said...

HazHand : hehe..nice to meet u too :) Thanks for reading ya *wink*

syira said...

Nasib baik syira selalu nangis. erk!

meaw said...

kita nak nangis bebanyak la nanti,hehehe :D

_virus s0pan_ said...

salam ceria dr hamba..

nice sharing~
teruskan penulisan ea..oh lupa,blog ni sweet..

Moga Allah kasihhkan anda~