J0m Bina Sikap Pemaaf Dengan hanya 3 Langkah!

Monday, February 8, 2010

| | |
This time, i want to share with u about 3 tips on how to build "sikap pemaaf" dalam tiga situasi berbeza

Sebelum tidur
Pada waktu anda nak melelapkan mata, ambil masa 5 minit untuk melakukan teknik ini. Bayangkan kesemua wajah-wajah orang yang menyakitkan hati anda dan yang membuat anda geram.

Selepas itu, tarik nafas dalam kiraan 7 saat, tahan dalam kiraan 7 saat lalu hembus perlahan-lahan dalam kiraan 7 saat. Relakskan diri..longgarkan semua otot, sendi dan elak dari memikir apa-apa(kosongkan minda anda!)
Then, tutup mata anda n bayangkan anda berjumpa dengan orang-orang yang menyakitkan hati anda tu, ibarat bertemu di sebuah meja bulat.
Dalam bayangan minda, katakan pada mereka yang anda maafkan mereka. Katakan begini dalam hati "aku maafkan kamu, kamu dah tak ada apa-apa salah denganku, sekarang pergi".
Hadirkan rasa kemaafan dalam diri anda, hadirkan sehadir yang mungkin. Bayangkan wajah-wajah mereka  semakin lenyap dan semakin kabur lalu terus menghilang. Anda akan rasa tenang selepas itu.
Jangan fikir apa-apa selepas 1 minit, Anda boleh tidur terus kemudiannya. Esok pagi, anda akan bangun dengan penuh bersemangat!

2. Di waktu siang
Setiap kali Anda sakit hati, geram, menyampah, meluat atau tidak puas hati, maafkan sesiapa saja yang menyakitkan hati Anda tu. Maafkan semaaf yang mungkin, kemudian lupakan selupa yang mungkin (don't try to remember!!!).
Ia sukar pada peringkat awal, tapi bila dah berkali-kali melatih diri dalam sehari, ia akan menjadi tabiat anda. Lama-kelamaan, ia dapat membentuk anda menjadi insan yg pemaaf.
Buat dulu baru tau kesannya!


3. Ketika makan atau minum
Makanan dan minuman yang masuk ke perut kita membawa bersama energi dari emosi kita .
Senang cerita, jika ketika Anda minum mood Anda happy, Anda akan jadi hepi sepanjang hari. Kalau time minum atau makan tu Anda murung, marah, geram, sakit hati, maka Anda akan jadi begitu juga sepanjang hari untuk hari-hari seterusnya.
Jadi, bila Anda sedang makan atau sedang minum atau berada di depan makanan, elak berubah menjadi pemarah, melahirkan rasa tak puas hati atau mengumpat keburukan orang.
Sebab, emosi yang terbit dari minda akan akan menghasilkan energi lalu ikut bersama makanan atau minuman Anda.
Lebih baik kiranya bila time makan atau minum, Anda hadirkan rasa kemaafan, rasa kekitaan dan persahabatan. Hadirkan seboleh yang mungkin, sehadir yang mungkin, selama yang mungkin. Ubah diri menjadi happy.
Anda akan senang memaafkan kesalahan orang lain lalu melupakannya. Elak dari mengingat semula kesalahan-kesalahan tu, walaupun sedikit. 
 TRY FIRST, THEN YOU WILL KNOW!!

2 komen dari sweety:

-aTie- said...

betul2...kalo bleh jangan fikir..kalo fikir sakit hati tu dtg balik...lupekan...yg penting ikhlas... ;)

Khaizarien @ atie Blog

myravea said...

yup2..ur right!!!huhu..dr pikir benda yg bwat skit hati, baik lupakan jee..kan3??hehhe..
tq